ProjektujeMY nowe torowiska. Ważne pytania i odpowiedzi
Przypominamy, że do końca lutego trwają
konsultacje dotyczące nowych tras tramwajowych. Są one okazją do
analizowania różnych rozwiązań zaproponowanych przez projektantów z
firmy Databout sp. z o.o. Już 400 osób zgłosiło swoje uwagi. Prawie 10
tysięcy odtworzeń miał film ze spotkania online z prezentacją
przybliżającą analizowane rozwiązania. Odpowiadamy już dziś na kilka
powtarzających się pytań. Uwagi można cały czas zgłaszać na stronie
www.bydgoszcz.pl/tramwaje - tam również szczegóły i cała dokumentacja.
1. Na jakim etapie są prace projektowe, kto je wykonuje?
Z myślą o możliwości wybudowania nowych tras w oparciu o środki z
funduszy europejskich już z końcem 2019 ogłoszony został przetarg na
wykonanie wielowariantowej koncepcji. Najkorzystniejszą ofertę złożyła
firma Databout sp. z o.o (wówczas funkcjonująca pod nazwą WYG
International), z którą podpisana została umowa. Warto podkreślić, że
jednym z kryteriów wyboru tego wykonawcy było duże doświadczenie zespołu
projektowego. Firma od ponad 20 lat zajmuje się zarządzaniem
wielodyscyplinarnymi projektami społeczno-gospodarczymi i
infrastrukturalnymi. Z końcem ubiegłego roku przekazała ona wstępne
opracowania, które poddajemy pod konsultacje społeczne. Zależy nam na
przeanalizowaniu opinii mieszkańców na tak wczesnym etapie. Projektanci
otrzymują już teraz wnioski bydgoszczan, które muszą przeanalizować i
tam gdzie to możliwe zaproponować alternatywne rozwiązania. Należy
podkreślić, iż konsultujemy wstępną koncepcję rozwiązań projektowych. Do
projektu budowlanego, a tym bardzie robót budowlanych jeszcze długa
droga – opracowanie powstało z myślą o wykorzystaniu środków finansowych
w perspektywie dofinansowań unijnych 2021-27.
2. Skąd pomysły na trasy tramwajowe przez Szwederowo, wzdłuż ul. Wyszyńskiego i przez Bocianowo do Dworca PKP?
Budowa trasy tramwajowej w ulicy Solskiego, Pięknej, Szubińskiej,
Kruszwickiej była planowana już w latach 70.XX wieku. Została w związku z
tym ujęta w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego,
studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta oraz wielu
innych dokumentach planistycznych.
Możliwość
zaprojektowania trasy wzdłuż ul. Wyszyńskiego powstała w 2010 roku po
odstąpieniu przez GDDKiA od planu budowy trasy ekspresowej S5 przez
środek miasta (wzdłuż ul. Wyszyńskiego i Jana Pawła II). Wcześniej
teren rezerwowany był pod jezdnie drogi szybkiego ruchu.
Znacznie wcześniej powstawały natomiast alternatywnego połączenia dworca
PKP z ul. Gdańską. Warto przypomnieć, że pierwsze plany powstające po
wojnie zakładały np. wytyczenie torowiska wzdłuż ul. Śniadeckich. W
latach 70. XX wieku analizowano też możliwość wybudowania alternatywnej
ulicy od placu Wolności po śladzie ul. Zduny do skrzyżowania ul.
Dworcowej i Matejki. W trakcie prac koncepcyjnych nad odtworzeniem
połączenia do dworca kolejowego w 2009 roku wybierając wariant trasy
przez ul. Naruszewicza uzasadniano go możliwością docelowego wydłużenia
trasy od ul. Rycerskiej w kierunku ul. Gdańskiej. Pomysł ten uwzględniła
Rada Miasta przyjmując w ubiegłym roku miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego dla Bocianowa. Dopuszcza on możliwość trasowania linii
tramwajowych zarówno wzdłuż ul. Chocimskiej jak i wzdłuż torów
odstawczych wzdłuż ul. Artyleryjskiej. Oba rozwiązania do analizy
rekomendował ZDMIKP. Utworzenie nowych alternatywnych tras w północnej
części Śródmieścia i na Bartodziejach pozytywnie oceniło również
Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy.
Społeczny Rzecznik Pieszych uznał za pilną konieczność wykonanie
odcinków łączących pojedyncze odnogi sieci tramwajowej w pełną sieć,
niezbędną dla prowadzenia tras alternatywnych, w tym m.in. połączenia
Rycerska – Gdańska. Wariant z ul. Nowoświecką i Chocimską jest
najmłodszy, ale uwzględniliśmy poddając go pod konsultacje między innymi
planowane inwestycje związane z powstaniem w tej części Śródmieścia
dużego zespołu zabudowy mieszkaniowej.
3. Dlaczego projektanci założyli konieczność wyburzenia kamienic na rogu ul. Gdańskiej i Chodkiewicza?
Kluczowe jest dla nich projektowanie nowej trasy w oparciu o wytyczne
techniczne, które jest ściśle określone przepisami (rozporządzeniem
Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie). Ten dokument określa
m.in. takie parametry torowisk jak promienie łuków, odległości od
budynków itp. Żadne decyzje przesądzające o losie budynków nie zapadły.
Warto podkreślić, że każdy projekt zakładający m.in. ingerencję w
budynki o charakterze zabytkowym, związany z ingerencją w środowisko
musi uzyskać pozytywną opinię niezależnie działających organów np.
decyzję środowiskową z RDOŚ, czy opinię konserwatora zabytków.
4. Czy są alternatywne rozwiązania w stosunku do wyburzeń?
Częścią pracy zespołu projektowego jest przedstawienie alternatywnych
rozwiązań. Przekazaliśmy już projektantom pierwsze wnioski i sugestie
mieszkańców złożone w ramach konsultacji, w tym również te dotyczące
skrzyżowania Gdańska – Chodkiewicza – Chocimska. Projektanci pracują nad
tym zagadnieniem, czekamy na ten materiał. Warto jednak już teraz
zaznaczyć, że rezygnacja z relacji skrętnych mocno ograniczy
funkcjonalność planowanego do rozbudowy układu sieci tramwajowej. Nie
pozwoli na wykorzystanie atutu trasy alternatywnej. Możliwe byłoby
wówczas trasowanie nowej linii z Rycerskiej wyłącznie w kierunku Bielaw.
Projektanci przeanalizują również inne rozwiązania takie jak np.
asymetryczne ułożenie torowisk względem osi jezdni, ale takie
rozwiązanie skutkować będzie zdecydowanym wydłużenie czasów przejazdów i
przejścia ważnego skrzyżowania dla kierowców, pasażerów komunikacji
miejskiej, rowerzystów i pieszych. Rozważane będą wszystkie wskazane
możliwości, a do realizacji i wybrany najlepszy wariant, możliwy do
realizacji.
5. Czy warto inwestować w rozwój sieci tramwajowej na tak gęsto zurbanizowanym obszarze Śródmieścia?
Komunikacja szynowa wymaga dużych nakładów finansowych, ale się opłaca.
Bardzo ważne jest to, żeby torowiska planować tam, gdzie jest to
ekonomicznie uzasadnione i opłacalne. Transport szynowy najczęściej jest
wydzielony. W Bydgoszczy tramwaj zazwyczaj porusza się po innej części
jezdni, niż samochód lub autobus. W efekcie tramwajem często dojedziemy
choćby do pracy nie tylko taniej, ale też szybciej, niż własnym autem.
Niewątpliwą zaletą tramwajów jest ich pojemność, znacznie większa od
autobusów. Te pojazdy są też w pełni ekologiczne – nie emitują spalin,
zużywają mniej energii. Są użytkowane znacznie dłużej niż autobusy . W
ocenie wielu ekspertów tramwaj na obszarze Śródmieścia jest wyjątkowo
miastotwórczym rozwiązaniem sprzyjającym rewitalizacji.
6. Czym są analizowane na ul. Wyszyńskiego to¬rowiska zielone z odkrytymi szynami?
W Bydgoszczy takie rozwiązanie do tej pory nie było stosowane. Przykład
bierze¬my m.in. z Krakowa. Konstrukcja torowi¬ska jest podobna, jak
przy torowisku klasycznym tzn. niezabudowanym od góry płytą betonową, z
tą różnicą, że całość jest zwieńczona zielenią. Trawa wygląda więc
estetycznie. Utrudnieniem jest tu¬taj konieczność nawadniania i
serwisowania torowiska tramwajowego. Na tym eta¬pie prac jeszcze tego
nie przesądziliśmy. Oczywiście torowisk tramwajowych – zielonych, nie da
się wykorzystywać jednocześnie dla ruchu pojazdów uprzywilejowanych lub
autobusów. Torowiska takie najczęściej wykonuje się gdy prowadzone są w
strefach zagospodarowania z zabudową o charakterze rekreacyjnym, jak
np. we wspomnianym wcześniej Krakowie – odcinek na Błoniach Krakowskich.
7. Czy przy nowej trasie tramwajowej wzdłuż ulic Pięknej i Szubińskiej powstaną drogi rowerowe?
Drogi rowerowe wzdłuż całej trasy uwzględnia już opracowanie
przygotowane przez projektantów. Warto podkreślić, że nowe drogi
rowerowe połączą się z wybudowanymi w ubiegłym roku trasami wokół placu
Poznańskiego i ul. Kruszwickiej, a z drugiej strony z drogami rowerowymi
na ul. Solskiego. Będą one biegły wzdłuż obu jezdni, powstaną przejazdy
rowerowe. Drogi rowerowe zostaną zaprojektowane zgodnie ze standardami
wypracowanymi ze środowiskami rowerowymi.
8. Dlaczego konieczna jest przebudowa ronda Fordońskiego przy budowie trasy wzdłuż ul. Wyszyńskiego. Dlaczego projektanci zaproponowali rondo turbinowe?
Rondo turbinowe jest jednym z najbezpieczniejszych rozwiązań. Bierzemy przykład z Holandii, gdzie takie ronda są powszechne, także z wykorzystaniem sygnalizacji świetnej. A takie ma być rondo Fordońskie. Kierujący przed wjazdem na rondo wybiera pas, którego nie zmienia. Inne kierunki są pozamykane. Jest to bardzo bezpieczne. Takie rozwiązanie zastosowano np. w Białych Błotach, na przedłużeniu ul. Szubińskiej. Oczywiście rondo Fordońskie będzie znacznie większym rondem. Większa wyspa centralna jest też niezbędna by zmieścić na niej dodatkowe tramwajowe relacje skrętne w stronę Bielaw.
Uwagi można cały czas zgłaszać na stronie www.bydgoszcz.pl/tramwaje - tam również szczegóły i cała dokumentacja.