WybieraMY. Ulica Nakielska. Głosowanie może ja zmienić
Do 21 maja trwa głosowanie, w którym mieszkańcy wybiorą kolejność realizacji inwestycji finansowanych z budżetu miasta w kolejnych latach. Propozycji jest 15, a wśród nich niezwykle ważna rozbudowa ulicy Nakielskiej. Temat inwestycji poruszano podczas konsultacji w formule online. Szczegóły konsultacji i karta konsultacyjna znajdują się na stronie www.bydgoszcz.pl/wybieramy
Ulica Nakielska to droga powiatowa, obsługująca duże osiedla miasta, Wilczak, Jary, Miedzyń i Łochowo. Największymi bolączkami są tu zatłoczenie, opóźnienia w komunikacji publicznej, a przede wszystkim brak bezpieczeństwa na drodze. Jednym z powodów takiego stanu jest m.in. brak infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. W ramach miejskiej inwestycji ma zostać wybudowana droga rowerowa na ul. Nakielskiej, na odcinku od ul. Bronikowskiego do Łochowskiej wraz z rozbudową jezdni. Na podstawie umowy z biurem projektów z 5 stycznia 2017 roku drogowcy opracowali koncepcję rozbudowy i poddano ją konsultacjom społecznym. Ostatecznie wypracowano pomysł na geometrię drogi.
Zarysy projektu przybliżył Marek Stanek, naczelnik wydziału przygotowania inwestycji Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Podstawowe rozwiązania:
- przyjęcie jako podstawowego przekroju jednojezdniowego, dwukierunkowego, czteropasmowego z pasami środkowymi przeznaczonymi dla komunikacji publicznej oraz pojazdów skręcających w lewo na przyległe posesje;
- budowę obustronnych chodników i dróg dla rowerów;
- budowę przystanków wiedeńskich;
- zachowanie pełnego powiązania z obrzeżną zabudową – dopuszczenie wjazdów na posesje i wyjazdów z nich w każdym kierunku.
Ponadto na skrzyżowaniach z ulicami Widok, Pijarów, Wiśniową oraz Żywiecką i Wierzbową przewiduje się rozbudowę i sygnalizację świetlną, a na skrzyżowaniu z Bronikowskiego – rondo. Drogowcy projektują też miejsca parkingowe - przy ul. Nakielskiej oprócz zabudowy wielorodzinnej czy jednorodzinnej są też punkty handlowe.
- Bardzo ważną kwestią jest koordynacja z pracami wodociągów – mówi Marek Stanek. - Miedzyń nie ma obecnie pełnego systemu kanalizacji deszczowej. Rozbudowa ulicy Nakielskiej pozwala na zaplanowanie takiej sieci, która przejmie odwodnienie z górnego tarasu Miedzynia i odprowadzi wodę deszczową. Koordynujemy to. W ramach konsultacji społecznych, które odbyły się w 2017 roku wiele wniosków dotyczyło tego, żeby rozciągnąć tę koncepcję o skrzyżowanie z ulicą Nasypową. I taka wersja została przez prezydenta Bydgoszczy zatwierdzona. W trakcie prac okazało się, że kolejarze też pracują nad rozbudową. W ramach rozmów wprowadzona została korekta do projektu.
Koncepcja przewiduje między innymi:
- przebudowę odcinka ul. Nakielskiej od wiaduktu do ul. Słonecznej o dł. ok. 660 metrów;
- poszerzenie jezdni aż do pięciu pasów ruchu w obrębie skrzyżowania z ul. Nasypową;
- wykonanie czterech zatok autobusowych;
- budowę ścieżki rowerowej po stronie południowej na odcinku od wiaduktu do skrzyżowania z ul. Słoneczną;
- budowę chodnika po stronie południowej oraz chodników prowadzących do peronów po stronie północnej;
- wykonanie nowej ścieżki (alejki) pieszo-rowerowej na terenie parku;
- przebudowę wylotu ul. Nasypowej na długości ok. 170 mb;
- wykonanie peronów przystankowych.
- Jeśli chodzi o odcinek od wiaduktu kolejowego do ulicy Łochowskiej: koncepcja jest zakończona, ale trwają jeszcze rozmowy z wodociągami, tak by skoordynować prace z ich projektem. Co do odcinka od Nasypowej do wiaduktu kolejowego, trwają rozmowy z PKP, by wypracować porozumienie, chociażby mówiące o tym, kto jaką część infrastruktury będzie finansował i jak to czasowo zgrać ze sobą, by ruch kolejowy nie został zakłócony. Jeśli chodzi o odcinek od Grunwaldzkiej do Nasypowej mamy naprawdę bardzo wstępne koncepcje – tłumaczy Marek Stanek.
O potrzebie remontu z pozycji mieszkańca opowiedział Jarosław Cholewczyński, przewodniczący Rady Osiedla Wilczak-Jary: - Najbardziej newralgicznym miejscem, gdzie tworzą się korki, to odcinek od Bronikowskiego poprzez Nasypową aż do ronda Grunwaldzkiego. Mamy też spory ruch północ-południe. Na ulicy Nakielskiej co roku mamy dużo wypadków. Cechuje to miejsce wzmożony ruch, korki, brak bezpieczeństwa. Zdaniem mieszkańców ograniczenie prędkości do 40 km/h nie pomogło w poprawie bezpieczeństwa.
Przewodniczący rady osiedla zwrócił uwagę na opłakany stan chodników przy ul. Nakielskiej. Przypomniał także o niedrożnych kanałach deszczowych. Jarosław Cholewczyński zwrócił też uwagę na fakt, iż na Wilczaku, po inwestycjach dwóch deweloperów, zwiększyła się liczba mieszkańców, a tym samym więcej jest samochodów. A niebawem na terenie fabryki obrabiarek do drewna powstanie kolejne osiedle. Z pewnością trzeba będzie zweryfikować pewne ustalenia, dotyczące ruchu w tym rejonie.
Na pytania Internautów odpowiedzieli Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta miasta i Marek Stanek, naczelnik wydziału przygotowania inwestycji Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Czy projekt budowy Nakielskiej przewiduje teren pod budowę torowiska i pętli tramwajowej w rejonie ulicy Plażowej?
- Trwają rozmowy z Polskimi Liniami Kolejowymi w sprawie rozbudowy torowiska w linii kolejowej nr 131. W ramach tej rozbudowy PLK planują zorganizowanie przystanku kolejowego w rejonie ulicy Nakielskiej. My, jako miasto, zgłosiliśmy zapotrzebowanie na przygotowanie obiektu pod rozbudowę linii tramwajowej z ulicy Nakielskiej. Rozmowy z PKP PLK trwają, zgłosiliśmy potrzebę konsultacji zaproponowanych przez PLK rozwiązań. PKP zgłosiło m.in. propozycję zmiany lokalizacji pętli, co związane jest z ciekiem wodnym. Dlatego zastanawiamy się, czy nie przenieść pętli za obiekt inżynierski, którego wykonanie zleci spółka PLK.
Czy w ramach budowy nowego wiaduktu kolejowego zostanie wykonany przystanek kolejowy Bydgoszcz-Wilczak? Czy miasto prowadziło w tej sprawie rozmowy z PKP PLK?
- Nie wiem dokładnie, jak będzie się nazywał ten przystanek, ale takie są plany. Miasto jest zainteresowane, żeby w tym obszarze powstał jeden z przystanków kolejowych.
Po co mieszkańcom ścieżki rowerowe po obu stronach Nakielskiej. Czy nie lepiej zrobić bezpieczny pas ruchu dla rowerzystów nad kanałem, który jest drogą równoległą do Nakielskiej?
- Ulica Nakielska ma zabudowę po obu stronach. Budowanie infrastruktury tylko po jednej byłoby po prostu niefunkcjonalne i zmuszające rowerzystów do łamania przepisów. Zdecydowanie przy tego typu ulicach drogi rowerowe powinny być budowane po obu stronach.
Czy w ramach rozbudowy Nakielskiej będzie w końcu możliwość poprowadzenia linii autobusowej w głąb Miedzynia?
- W ramach rozbudowy Nakielskiej projektujemy rozwiązania, które umożliwiają skręt, choćby na rondzie przy Bronikowskiego. Nie jest to jednak przedmiotem tej inwestycji.